חקרי מקרה למאמנות אוריינות - מתווי הנחיה ולימוד


חוברת זו מציעה ארבעה מתווי הנחיה ולימוד המיועדים למפגשי הכשרה של מאמנות אוריינות, מדריכות שפה, רכזות שפה או המנחות שלהן.

כל אחד ממתווי הלימוד מבוסס על חקר מקרה מעמיק של פגישה מקצועית בבתי ספר שמיזם מישרים מלווה - מפגש הנחיה לצוות, הנחיה פרטנית או הדגמה של הוראה בכיתה.

כל אחד ממתווי הלימוד כולל רקע תאורטי־מחקרי על הנושא, הצעה למבנה מפגש הכשרה, תיאור מפורט של חקר המקרה, תמלול והצעות לדיון ולפעילות בעקבות קריאת החומרים.



חקרי המקרה פותחו ונכתבו במסגרת מחקר שערך המרכז לחקר הפדגוגיה - שותפויות אקדמיה־שדה מטעם אוניברסיטת בן־גוריון בבתי ספר שמיזם מישרים מלווה.

חקרי המקרה בחוברת

  1. הוראה דיפרנציאלית מנקודת מבט התפתחותית: הנחות ותפיסות של מאמנות, הרחבת חשיבתן ואפשרויות הפעולה שלהן.
  2. הדגמה (מודלינג) ככלי ללמידה בעבודת המאמנת ואופנים שאפשר למקד בהם את נקודת מבטה של המורה ולתמוך בתהליך הלמידה שלה.
  3. תהליכי למידה לפני שיעור הדגמה (מודלינג), במהלכו ולאחריו.
  4. שיח ממוקד הצלחות – זיהוי חוזקות של תלמידים והאתגר שבהבחנת חסר.

בכל חקרי המקרה יש רקע תאורטי־מחקרי על הנושא, הצעה למבנה מפגש, תיאור מפורט של חקר המקרה, תמלול והצעות לדיון ולפעילות בעקבות קריאת החומרים. לחלק מחקרי המקרה נלווים נספחים ועזרים למנחה כדי שתהיה אפשרות לבחור הצעות שונות לדיון או לפעילות אם לדעתכן הם יתאימו יותר לקבוצה המיועדת.