מסוגלות לשותפות עם ההורים
האמונה של מבוגרים ביכולת של ילדים להגיע להישגים היא מפתח למוביליות חברתית, כאשר להורים ההשפעה המשמעותית ביותר. בקרב משפחות החיות בעוני, היסטוריית ההורים במערכת החינוך וההתמודדות שלהם עם מערכות ממסדיות מאתגרת את הקשר עם המורים ויוצרת חוסר אמון הדדי. לכן, חשוב שהצוות החינוכי יראה בקשר עם ההורים מרכיב חיוני בעבודתו ויפתח שותפות המבוססת על אמונה משותפת ביכולות התלמיד, תוך מתן הזדמנות להורים לבטא ציפיות חיוביות כלפי ילדיהם.
מסוגלות ליצירת מערכת יחסים מבוססת אמון
הצוות החינוכי צריך לבסס יחסי אמון עם ההורים תוך הקשבה אמיתית והכרה ביחסי הכוח כדי לאפשר לתלמיד ללמוד ולהתפתח ללא קונפליקט נאמנויות.
מסוגלות ליצירת מערכת יחסים מבוססת אמון
סגירת החלון
כאשר מערכת היחסים בין ההורים לצוות מתוחה ורוויה בביקורת הדדית ובהאשמות גלויות או סמויות, התלמיד מוצא עצמו בתווך ונדרש לבחור בין בית הספר למשפחתו. מתח זה מפריע לו בתהליך הלמידה ופוגע ביכולת הצמיחה וההתפתחות שלו. לכן, חשוב שההורים והצוות יהיו מסוגלים לטפח מערכת יחסים המבוססת על אמון, שבה המורה מרגישה בנוח לפנות להורה וההורה מרגיש בנוח לפנות אל הצוות ולדבר עמו בחופשיות. על אף האתגרים, צוות המורים צריך לפתח מודעות לתפיסות ולהתנהלות המבטאות חוסר כבוד ומייצרות הַאחרה, לטפח עמדה של הקשבה לאדם שמאחורי הזהויות והתפקידים, להכיר בהבדלי הכח הנובעים מנסיבות חיים, מעמד חברתי ותפקיד ולחתור להבנה עמוקה של נקודת המבט של ההורים והמשפחות.
מסוגלות לקיים התייעצות משותפת וכנה בקשר לתלמידים
כדי לגבש פתרונות מיטביים עבור הילדים, הצוות החינוכי צריך לקיים התייעצויות אמיתיות עם ההורים - לא רק לשם יידוע או גיוס הסכמה אלא מתוך הכרה בנקודת המבט הייחודית שלהם על ילדיהם.
מסוגלות לקיים התייעצות משותפת וכנה בקשר לתלמידים
סגירת החלון
החלטות רבות של הצוות על דרכי הפעולה עם תלמידים מחייבות לכל הפחות יידוע ואישור של ההורים כמו למשל, תכנית לימודים או התנהגות אישית, טיפול באירוע התנהגות, השתתפות בפעילות חברתית-חינוכית ייחודית וכמובן, מעבר לכיתות ייעודיות או לבית ספר אחר. מקרים של קבלת החלטות על ידי הצוות ללא התחשבות בעמדת ההורים תוך הסתפקות ביידוע שלהם וקבלת החלטות ללא חשיפת שיקולי הדעת המקצועיים, מחמירים את תחושת הפגיעות של ההורים ואת חוסר האמון. במקרים רבים, ההורים מוזמנים לפגישה בבית הספר לטובת התייעצות לכאורה, כאשר המטרה בפועל היא לגייס את ההורים להחלטה ולתכנית שהצוות גיבש עבור התלמיד. לדרך פעולה רווחת זו גורמים רבים: הערכת הצוות כי נדרש ידע מקצועי כדי לקבל את ההחלטה וכי ממילא קיימים כלים מוגבלים העומדים לרשותם, קושי להתמודד עם תסכול וכעס של ההורים, היסטוריה של חוסר שיתוף פעולה ועוד. אולם, רק התייעצות שלוקחת בחשבון את עמדת ההורים ואת נקודת המבט הייחודית שלהם על הילד תאפשר ראייה הוליסטית של התלמיד, גיבוש פתרונות מתאימים וטיפוח של תחושת אמון הדדית. לכן, צוות בית הספר צריך להיות מסוגל לקיים התייעצויות כנה עם הורים לגבי ילדיהם.
מסוגלות לבטא את הזהויות השונות בבית ־הספר
הצוות החינוכי צריך ליצור תחושת שייכות וביטחון לכלל התלמידים, זאת באמצעות שילוב מכוון של זהויות מגוונות - הן בעיצוב הפיזי, הן בתכניות הלימודים והן ביוזמות משותפות עם המשפחות והקהילה שחוגגות את עושר התרבויות והמנהגים המשפחתיים.
מסוגלות לבטא את הזהויות השונות בבית ־הספר
סגירת החלון
תחושת שייכות וביטחון הכרחית לצמיחה ולהתפתחות והיא מתבטאת בבית הספר בשלוש רמות: בקשרים הבינאישיים, בעיסוק בתכנים רלבנטיים לזהות של התלמיד ובמסגרות מבניות העוזרות להרגיש שייכות. בבתי הספר לומדים תלמידים מרקע שונה ומזהויות מגוונות. על מנת לייצר תחושת שייכות עבור התלמידים ומשפחותיהם, יש צורך לבטא באופן מתוכנן ומכוון את הזהויות השונות במרחב הבית ספרי הפיזי ובתכניות הלימודיות והחברתיות. לדוגמא, על ידי קישוט קירות או הצגת תערוכות בנושאים שקשורים לתרבויות השונות בבית הספר ועל ידי תכניות לימודים שיאפשרו היכרות עם כלל הזהויות בכיתה. זאת מתוך הנחה שהיכרות מעמיקה תסייע בטיפוח סובלנות לתרבויות ורקעים שונים. לכן, הצוות צריך להיות מסוגל ליזום יחד עם המשפחות והקהילה פעולות להיכרות עם מנהגים משפחתיים, תרבויות ושפות, לשיתוף המשפחות בחיי היום־יום של בית הספר ולהזמין אותן לקחת חלק בעשייה המשותפת החוגגת את המגוון וגאה בו.